Відбулася стартова прес-конференція проекту

Проект «Управління системою освіти територіальних громад: досвід країн Вишеградської четвірки для України», який реалізує Громадська організація «Ресурсно-інформаційний центр «Громади Вінниччини», має на меті підвищення ефективності управління системою освіти територіальних громад України шляхом поширення досвіду кращих практик країн Вишеградської четвірки. Проект співфінансується урядами Чехії, Угорщини, Польщі та Словаччини через Вишеградські гранти Міжнародного Вишеградського Фонду.

Сьогодні, 25 квітня, відбулася стартова прес-конференція. Участь у якій взяли представники Міжнародного Вишеградського фонду. Заступник директора фонду Марек Павлік розповів присутнім про діяльність фонду. З його слів, 18 років тому уряди Польщі, Чехії, Словаччини та Угорщини створили фонд для підтримки ініціатив від громадськості. Щороку кожна країна виділяє по 2 млн. євро в бюджет фонду.
– Ми маємо кілька грантів, які постійно активні. Перше – це вишеградські гранти. Якщо ви маєте креативну ідею ви можете податися на цей грант. Але для цього вам потрібно знайти партнерів хоча б з трьох країн Вишеграду. Другий напрямок – це гранти для забезпечення мобільності. В першу чергу вони дозволяють отримати фінансування на навчання в університетах країн Вишеграду, Східного Партнерства та Балкан. Третій напрямок – це гранти для волонтерів, – розповів Марек Павлік.
Також представники фонду підкреслили, що найбільше проектів за межами Вишеграду фінансується з України.
В середньому близько 1200 заявок щороку подається на Вишеградський фонд. 10 млн. євро, – це приблизно восьма частина річного бюджету фонду, виділяється на проекти, які реалізовуються в Україні. Тобто Україна є найбільшим грантоотримувачем за межами Вишеграду, – зазначив менеджер зі зав’язків із громадськістю Міхал Павлік.
Під час прес-конференції реалізатори проекту підкреслили, що тема управління освітою на сьогоднішній день надзвичайно актуальна.
-Основна стаття видатків більшості громад – це освіта. Ще один важливий аспект пов’язаний з децентралізацією в Україні, оскільки об’єднані територіальні громади отримали можливість управляти системою освіти. Раніше заклади фінансувалися районними адміністраціями. Наразі ОТГ стикнулися з викликом, – пояснив голова громадської організації «Ресурсно-інформаційний центр «Громади Вінниччини» Андрій Кавунець.
Андрій Кавунець додав, що часто громади витрачають більше коштів на освіту ніж отримують на це передбачену освітню субвенцію. Крім того громади утримують школи, де навчаються лише декілька учнів, і це призводить до надання неякісних освітніх послуг та низького матеріально-технічного забезпечення. І при тому ці громади ігнорують питання, які більшість мешканців вважають пріоритетними чи проблемними, як стан доріг чи медицина.
Як ми приклад ми наведемо громаду, ми навмисно не називаємо її назви і вона знаходиться не в нашій області. Ця громада отримує освітню субвенцію 10 млн. грн. А витрачає на управління системою освіти в рік 17,5 млн. грн. Тобто щороку ця громада вимушена шукати 7,5 млн. грн., які повірте їм дуже важко знайти, щоб утримувати школи. Ситуація в цій громаді показова, – сказав А.Кавунець.
Під час прес-конференції реалізатори також наголосили, що в контексті удосконалення управління системою освіти проекту не йдеться лише про оптимізацію шкіл. Завдання проекту полягає в тому, щоб показати яким чином можна управляти освітою так, аби заклади освіти не були збитковими і дітям надавалися якісні освітні послуги. Щоб цього досягти кожна громада має відслідковувати демографічну ситуацію в населеному пункті, визначити завантаженість шкіл та садочків, провести опитування, щоб дізнатися думку дітей тощо. Після цього на основі цих всіх показників громада зможе прийняти рішення: створення опорної школи з централізованим управлінням і філіями, створення централізованого бухгалтерського відділу, зниження категорії школи або оптимізація.
Координаторка проекту Анастасія Ланова розповіла, що над розробкою методології щодо того, як краще налагодити управління освітою працюватимуть шестеро експертів: двоє з України та четверо з країн Вишеградської четвірки (Польщі, Чехії, Словаччини та Угорщини). Спеціалісти будуть відібрані на конкурсній основі. Подати свою кандидатуру можна на сайті проекту до 25 травня.
Методологія розроблятиметься п’ять місяців на основі досвіду та кращих практик щодо управління освітою та оптимізації шкіл країн Вишеграду. Посібник з цією інформацією буде доступний на сайтах проекту та партнерів для усіх зацікавлених осіб.
-Цей проект має ціль створити якісні методичні рекомендації. Я дуже сподіваюся, що цей проект стане висхідною точкою для майбутніх проектів щодо апробації цієї методології з системою освіти та її удосконалення в конкретних громадах, – зауважила пані Анастасія.
– Представники Міжнародного Вишеградського фонду, країн Вишеградської четвірки долучалися до конференції, яку ми проводили тут у Вінниці «Партнерство в освіті». Послухавши ваші рекомендації та виступи на цій конференції ми вирішили, що таки варто використовувати досвід, який вже успішно працює. З огляду на те, що в нас ситуація в країні не проста: нові закони, криза, війна. І концепцію «Нової української школи» сприймають по різному. А ще паралельно відбувається об’єднання територіальних громад і з’явилися нові можливості, але не всі грамотно їх використовують, – додала керівниця ГО «Освітній простір» Людмила Юрчук.
Координаторка також розповіла, що навчальний етап проекту, який відбудеться в жовтні, передбачає проведення 3-х денного тренінгу для представників 15-ти територіальних громад Вінницької області. Учасниками тренінгу стануть 30 осіб – представники органів місцевого самоврядування та закладів освіти/громадськості кожної територіальної громади.
Навчання проводитимуть усі експерти проекту на основі методології, яка до того часу вже була створена в рамках нашого проекту, – уточнила А.Ланова.
Завершальним етапом проекту стане проведення Міжнародної конференції«Управління системою освіти територіальних громад: досвід країн Вишеградської четвірки для України». Участь у цьому заході візьмуть партнери, експерти проекту, представники влади, органів місцевого самоврядування та ЗМІ. Загалом у дійстві візьмуть участь близько 100 осіб. На конференції будуть презентовані розроблені в рамках проекту методичні рекомендації.
Координаторка проекту також додала, що партнерами з країн Вишеграду в реалізації проекту є Великопольский центр освіти і курсів самоврядування – WOKiSS, Інститут стабільності та розвитку – ISD, Фундація «Майстерня сільського розвитку» та Карпатський Єврорегіон Словаччини. В Україні проект підтримують: «Єврорегіон «Дністер», ВОО МГО «Україна-Польща-Німеччина», КВНЗ «Вінницька академія неперервної освіти» та ГО «Освітній простір».